Av Harry Stangenberg - 10 juni 2007 18:16

Ligger fortfarande kvar i W, vädret har varit kasst de senaste två dygnen. Tjocka. I morse var jag ute och joggade, såg knappast 50 m, behövde paraply trots att det inte regnade. I morgon "drar" jag till Lossimouth oavsett väder ca. 25 Nm. Jag vill komma närmare Inverness för att kunna tajma tidvattenströmmar och lågvatten

Av Harry Stangenberg - 8 juni 2007 23:30

Befinner mig nu i Whithehills, 57040.804N, 2034.791W,

Just nu känner jag det lyxigt, för första gången sedan jag lämnade Göteborg har jag landström inkopplad. Har kopplat in el-värmaren likaså full belysning. Ok det har inte varit några problem trots allt har jag 510Ah men man är mycket sparsam, kylen och navigationsinstrumenten och värmaren drar, likaså läslampan. Har just läst ut Stieg Larssons sista bok.

Gästfriheten i Skottland är underbar, ringde till hamnkaptenen i förmiddags för att förhöra mig om inseglingsdjup och hamndjup, han välkomnade mig. När jag kom in i hamnen stod han på kajen. Han visste att jag inte kunde lämna Banff  (där jag legat de senaste 36 timmarna) tidigast 19:13 UTC , hade sett mig vid horisonten och åkte ner till hamnen för att hjälpa mig.

Här finns också dusch och tvättmaskin….. De tidigare hamnarna har varit typiska fiskehamnar utan all lyx.

Hamnkaptenen berättade att han i unga år på kul skickat flaskpost. Fyra år senare fick han ett brev från en svensk i Bohuslän, uppfattade inte var, som just hittat flaskan vid stranden, vilket resulterade att de besökt varandra och ständigt håller kontakten.

Här en bild från hamnen i Fraserburgh

Av Harry Stangenberg - 6 juni 2007 23:44

Vaknade för första gången på länge att det var varmt och skönt i båten, värmaren slutade att fungera då en sjö från aktern fyllde värmarens avgasrör. Minns en natt på Nordsjön när jag gått av min vakt kring 03:00, skulle  krypa ner i kojen då allt var fuktigt, man somnade ändå och slapp duscha på morgonen!

Åt frukost letade sedan upp en rörmokare för att köpa en koppling som läckte, mycket besvärande när pumpen startar en gång i timmen och man bara orkar inte stiga upp för att stänga av pumpen.

Satte segel, det blåste 10 knop nordligt mycket passande för min västliga kurs, tuffade på några timmar. Plötsligt ”kokade” havet av sjöfågel och samtidigt dök ett stim tumlare upp,

Maten fanns säkert strax under ytan.

Befinner mig just nu i Banff, en liten  typisk skotsk by, alla husen är byggda i sten, grått, inte mycket färg. Här finns pubar ”The Desert Inn”, ”The Railway Inn” och säkert  tjugofem andra.

Har snaskat på en krabba som jag fick av en fiskare i Fraserburgh.

Av Harry Stangenberg - 5 juni 2007 10:04

Idag har vi tisdag internetuppkopplingen här i Skottland fungerade inte igår.

Vi anlöpte Fraserburgh 10:32  ca 60 timmar efter att ha rundat Skagens udde alltså 12 timmar snabbare än jag beräknat. Vi seglade i alla väder, från storm till kompakt tjocka. De sista hundra milen såg vi inte mer än 50 m. Tack vare AIS mottagaren hade vi emellertid full koll på alla fartyg runt om oss. Söndag lunch åt vi i sittbrunnen under fulla segel, storen och gennaker 161 m2 styrman Auto vid rodret. Vinden var verkligen idealisk, på de 400 Nm behövde vi bara slå en gå ocd det var kort innan vi gick in i hamn.

Belöningen i hamn blev en efterlängtad dusch, därefter en pint och gvetvis fish & chips.

Nu har besättningen mönstrat av, tyvärr, vi har haft det väldigt trevligt.

Nu väntar jag på att en elektriker skall få igång värmaren som upphört att fungera tack vare att vatten kommit in i avgasröret.. Segelmakaren har kommit tillbaka med storen som reparerats. Duken kring öljetterna hade börjat ge sig, en fick jag sy ute på havet.

Av Harry Stangenberg - 3 juni 2007 10:01

Det är lördag, vi har nu seglat ett dygn sedan vi lämnade Göteborg.

Natten var tuff, vi revade storen men vartefter vinden ökade, besvärligare blev det. Vi  löste problemet med att  segla bara med genuan. Vinden är ganska stadig NO 15 – 25 m!! Vågorna har byggts upp och är nu stora snom hus. Vi surfar med hastigheter 10 – 13 kn. Vi är ca tvärs Norges sydligaste udde och ger oss verkligen ut på Nordsjön, just nu har vi 380 Nm till Fraserburgh.

Av Harry Stangenberg - 1 juni 2007 19:08

Seglatsen från Göteborg blev underbar, NO vind 10 m.

Hans-Bertil har mönstrat av allt är klart för avgång. Ventilerna är stängda säkerhetslinorna utlagda så nu "kör" vi. - 400Nm till Fraserburg vårt mål i Skottland.

Vi hörs!

Av Harry Stangenberg - 1 juni 2007 07:07

Klockan är nu 7. Det ösregnar ute. Fredrik kom igår kväll, vi hade mycket att prata om så klockan blev sen. Nu väntar vi på att den övriga besättningen skall komma för att "kasta loss" mot första etappen Skagen. Prognosen för de närmaste dygnen ser bra ut för vår del. Vindar från SO 15-20 kn